Tone Sundgård Anker, horn (1. solo)

Tone Sundgård Anker, horn (1. solo)

Hvorfor blev du musiker og hvorfor netop horn?
Jeg kommer fra Trondheim, Norge, og vi har en stolt tradition for skolekorps, (harmoniorkester). Så lige siden jeg var barn, har min store drøm været at spille i Byåsen Skoles musikkorps.
Trompet var mit ønske, men korpset ville have flere horn, så da jeg var ti år, fik jeg udleveret et stort dobbelt valdhorn i en meget tung trækasse, som jeg ikke vidste, hvad var, ikke kunne bære eller få lyd i! Ikke den perfekte start, men efter 2 år på et lettere althorn havde jeg styrken til at spille og løfte valdhornet igen. Skolekorpset havde faktisk 110 medlemmer og 11 hornister!
Jeg blev undervist af nogle vidunderligt inspirerende og støttende kvindelige hornlærere på musikskolen, som opmuntrede mig til at kaste mig ud i mange udfordringer, med kammermusik, solistopgaver, orkester, masterclasses og jeg var endda vikar på musikskolen, da en af mine lærere var på barsel… Og det var før, jeg startede på studiet.

Hvor har du studeret og hvordan har din karriere ført dig til Odense Symfoniorkester?
Mine musikstudier startede med Instrumentalpædagogik i Oslo, inden jeg rejste til Tyskland for at læse til Orkesterdiplom hos professor Francis Orval og endelig afsluttede jeg mine studier med solist- og kammermusikerdiplom hos David Johnson i Schweiz.
Mens jeg studerede i Tyskland og Schweiz, assisterede jeg i to orkestre og var ansat i musicalens orkester: “Sunset Boulevard” af Andrew Lloyd Webber. Konkurrencerne til “Sunset Boulevard” og Odense Symfoniorkester var faktisk begge i september 1995, min yndlingsmåned det år!

Hvilken musik vil du allerhelst spille?
Det må være musikken, der udfordrer mig som hornist, de store værker med masser af horn, men også den inderlige musik, der rører en dybt i hjertet. Og det er det jeg prøver at formidle til vores publikum, at røre og bevæge, sætte tanker og følelser i gang. Faktisk er jeg glad for mange genrer, fra klassisk til populær og jazz. Hvis jeg skal nævne nogle komponister, er det min yndlings operakomponist Puccini, han rører mig, ellers Brahms, Rachmaninov, Ravel, Mozart, Bruckner og Mahler.

Hvad er det største, der er sket indenfor musikken i din tid eller i din karriere?
Nu har jeg været i orkestret i mange år, så der har været så mange højdepunkter! Et af dem var at få lov til at spille hele “Ringen” af Richard Wagner med vores chefdirigent Vedernikov. Det var udfordrende, utroligt givende og fantastisk at være en del af! En drøm, der gik i opfyldelse! Ellers er det virkelig stort at være solist foran sit eget orkester, og det har jeg været så heldig at få lov til mange gange. Hvis jeg skulle nævne noget uden for orkestret, ville det være “Gil Evans”-projektet, jeg spillede med DR Radios Big Band. En helt anden genre end jeg er vant til og var virkelig inspirerende og lærerigt. Jeg må ikke glemme uge seks i år (2024): Bruckners syvende Symfoni med Berliner Filharmonikernes horngruppe i OS-horngruppen på Wagnertuba! Hvilken ære!

Hvordan håber du, at andre får udbytte af din musiske indsats?
Udover at spille i orkester har jeg undervist, siden jeg var 16-17 år gammel. For mig var det en gave at vokse op med så mange muligheder inden for musik og med så gode rollemodeller, derfor vil jeg gerne undervise og “give tilbage”.
I øjeblikket underviser jeg på både Odense Musikskole/MGK Fyn og Syddansk Musikkonservatorium, SDMK. Siden 2005 har jeg også været underviser på Vesterlund musikkursus for unge mellem 13 og 21 år. Et sommerkursus, der samler 100+ unge musikere til en uges gruppespil, harmoniorkester, symfoniorkester, strygeorkester,
bigband og socialt samvær. Mange af disse unge fortsætter som musikere eller gode amatører og publikum.

Hvad foretager du dig, når du ikke spiller musik?
Jeg nyder at være sammen med min familie og venner. Min nyeste hobby er pileflet, så jeg er altid på udkig efter nye kurser i det.